torsdag den 27. august 2009

Lyn-anmeldelser af film, jeg for nylig har viet min afsindigt kostbare tid til at se

Her følger nogle anmeldelser af film, jeg har set inden for den sidste tid. Jeg er som bekendt klog og god, som dagen er lang. Derfor er jeg sikker på, at mine meninger om de følgende film vil blive værdsat af HELE VERDEN. Behold:


Crank & Crank 2: High Voltage
Her er i sandhed en kæmpe stor portion idioti serveret lige ned i løgneren. Crank-filmene - og man kan sagtens omtale dem som en enhed, idet de er identiske, med den lille undtagelse at toeren er endnu mere åndssvag - er fantastiske energibomber af håndvåben, adrenalin og afsindige mængder af usandsynligheder.

Plottet er, at hovedpersonen i etteren er blevet forgiftet af onde mænd og i toeren har fået byttet sit hjerte ud med et kunstigt hjerte af onde mænd. I etteren kan han kun modvirke giften ved at holde et konstant flow af adrenalin i sin krop ( = latterligt meget action), og i toeren skal det kunstige hjerte hele tiden have stød ( = latterligt meget idioti). I begge film gælder det, at han skal fange bagmændene og tæve dem ihjel, inden han dør af gift/kunstigt hjerte.

Lyder det åndssvagt? Ja. Er det åndssvagt? Ja. Bør du se begge film? Afgjort.
_____________________________


District 9
Et stort rumskib er landet over Johannesburg i Sydafrika. I den forbindelse møder vi makkerparret Wikus Van de Merwe, der er en sydafrikansk official og Christopher Johnson, der er en krebselignende alien. Sammen skal de prøve at modvirke de onde mænd, der ønsker at udnytte aliens og bruge deres våbenteknologi. Det gør de hovedsageligt ved at sprænge alt og alle i luften i et inferno af eksploderende menneskekroppe og sydafrikansk overtro. Det kan naturligvis kun blive alt for lækkert. Se den!
_____________________________


The Informers
Denne film udspiller sig i 80'erne med et manuskript af Bret Easton Ellis. Og det man kan sige om Bret Easton Ellis er, at der er ET tema i alle hans bøger: Alting er noget overfladisk lort - især blandt folk med penge og ISÆR i 80'erne. Det var temaet i American Psycho, og Søren sparke mig i ansigtet om det ikke også er temaet her.

En masse opportunistiske, egocentriske og overfladiske pikansjoser spasser rundt og knalder og udnytter hinanden på kryds og tværs, gerne i en solid rus af sprut og kokain. Fædrene fejler, livene sejler. Og det ER da ikke uden charme. Men vi har forstået det nu, Bret.
_____________________________


The Hangover

Det ER ikke modenheden, der er i højsædet her. Det skal jeg være den første til at indrømme. Men jeg er på den anden side heller ikke en særlig moden person, og derfor elskede jeg denne film intenst.

Fire fyre tager på polterabend i Las Vegas. De drikker sig fra sans og samling, kan intet huske og skal nu rekonstruere gårsdagens bytur, idet deres ven mangler, der er en tiger på badeværelset, en af dem mangler en tand, mm. Det er dejlig dumt, og selv om der er oplagte temaer genbrugt fra andre film - selvfølgelig er en af dem blevet gift i sin brandert - så svømmer filmen i lækre politiske ukorrektheder og vittig dialog.

Se den. Drik eventuelt lige et par øl først og tag dig selv eller en anden i skridtet. Men se den.

2 kommentarer:

Mette Skole sagde ...

Jeg kan li' dine lynanmeldelser. Flere af dem. :-)

Unknown sagde ...

Jeg er også glad. Har lige set nøjagtigt samme film, og er meget enig i dine anmeldelser, føj hvor var informers depri, 80'agtig og fyldt med nøgne folk... Det sidste ok, det to første ting ikke optimalt.